søndag 17. november 2013

Mål for digital kompetanse
Lærerplanen i felles programfag vg1 service og samferdsel definerer under grunnleggende ferdigheter at digitale ferdigheter «innebærer å strukturere og behandle data som grunnlag for vurderinger, fremstilling av informasjon og effektiv utførelse og understøtting av ulike arbeidsprosesser».
Opplæringen i programfagene drift, planlegging og kommunikasjon skal bidra til at elevene kan møte arbeidslivets krav uavhengig om de velger seg videre på transport og  logistikk, salg, service og sikkerhet, IKT eller reiseliv.
Allerede første året er de en dag ute i praksis og ser hvordan IKT er en del av hverdagen i alle yrkene de kan velge mellom. For mange elever er dette motiverende for å tilegne seg mer kompetanse innen digitale verktøy.
Mange av kompetansemålene i programfaga kan ikke nås på en tilfredsstillende måte uten å involvere digitale verktøy, men det er også nevnt eksplisitt som her:
Kommunikasjon
  • Bruke relevante digitale verktøy til kommunikasjon og utarbeidelse av tekster
  • Lage og fremføre presentasjoner ved bruk av digitale verktøy
Planlegging
  • Bruke relevante digitale verktøy til informasjonsinnhenting
  • Forklare hvordan informasjonsteknologi kan understøtte arbeidsprosesser
Drift
  • Bruke relevante digitale verktøy til systemering og bearbeiding av tallmateriale
  • Utføre grunnleggende sikkerhetsrutiner knyttet til egne data
  • Føre og avslutte regnskap

Å jobbe med fagene i henhold til overnevnte mål er naturlig og nødvendig. I kommunikasjonsfaget lager de f.eks brosjyrer og kampanjemateriell. De må også ha forståelse for hvordan de kan benytte ulike sosiale medier som del av en markedsføringsstrategi.

 I planlegging jobber vi med det som er nødvendig før en starter bedrift så her er det viktig at de kjenner til og finner frem på for eksempel Brønnøysundregisteret og andre steder for registrering av foretak. De må også gjøre vurderinger av hvilke IKT-verktøy som er nødvendig for en bedrift.

I driftsfaget føres bl.a. regnskap, budsjett og priskalkyler – her er ulike økonomiprogrammer viktige hjelpemidler.

Skolen har ikke jobbet med lokale tilpasninger, men avdeling for service og samferdsel har temaet oppe med jevne mellomrom – noen er mindre interessert i å bruke digitale verktøy enn andre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar